Kennis leren delen – talenten inzetten

Kinderen brengen zelf kennis mee. Over hun wijk, over sport, over allergieën, over gamen, over talen en recepten. En informatie is overal te vinden. Maar wat is waar? Wat is onzin? Wat is een mening? Wat is een argument?

Het gaat in het onderwijs steeds meer om informatie te leren verwerken en kennis te leren delen. Dat is een belangrijke taak van een leraar.

Vaardigheden worden belangrijker dan feitenkennis. De LeerOnderneming heeft dat idee omarmt: welke vaardigheden heb je eigenlijk nodig om de hoofdsteden van Europa uit je hoofd te leren? Bijvoorbeeld: ‘ik ontdek’, ‘ik zet door’ en ‘ik communiceer’. Bij de LeerOnderneming leren kinderen van 10 tot 14 jaar te reflecteren op welke vaardigheden ze wanneer inzetten.

Samenwerken betekent eigen talenten ontdekken en weten hoe je die inzet. Dat geldt ook voor onze leraren. OZHW stimuleert samenwerking van leraren, ook tussen scholen. Een leraar biologie van de ene school deelt bijvoorbeeld zijn ideeën over digitaal lesmateriaal met de biologie- leraar van de andere school, die juist weer heel kundig is in het maken van toetsvragen.

Wilt u op uw gemak alle beleidspunten nog eens doorlezen?
Download dan hier de brochure >